شهید حسن اشکاوند

شهید حسن اشکاوند

زندگینامه

شهید فردی است که مرزهای طبیعت را در هم می­شکند و در مسیر معنوی خویش به سوی معبود به خاک ارزش بقا و پایداری می­بخشد. براستی انسان برتـرین موجـود اسـت و می­تواند در نهایت تکامل خویش به مقام خلیفه الهی برسد . انسان کاشف ظهـور جلـوه­هـای حق در آینه هستی است او که درک می­کند همه ذرات عالم وجود با زبان حـال و قـال بـه وحدانیت خداوند گواهی می­دهند به راستی اگر انسان در پهنه هستی وجـود نداشـت بـرای هستی چه مفهومی متصور بود؟

عالم از ما هست شد، نی ما از او          باده از ما مست شد، نی ما از او

و شهیدان افرادی هستند که به نقطه اوج کمال بشری دسـت یافتـه­انـد. شـهید حسن اشکاوند نیز از گروه شهدا و انسانهای کاملی است که خاک را بـرای رسـیدن بـه اوج کمـال درنوردید.

اولین روز از آخرین ماه زمستان سال ۱۳۴۲ بود که چشمان پدر و مادر و بستگان به نور تولد دُردانه روشن شد که بنا به حُسن جمالش و ارادت خانواده وی به اهل بیت عصمت و طهارت «ع»  نامش را حسن انتخاب کردند.  او از شیره‌ی جان مادری مهربان عاشق به ائمه­ی اطهار «ع»  نوشید و در دامن پر از مهر و محبتش پرورش پیدا کرد. حسن در خانواده­ای مذهبی و صمیمی پرورش یافت تا اینکه شش بهار از عمرش را سپری و برای فراگیری علم و دانش راهی مدرسه شد.

وی تا پایه اول راهنمایی تحصیل کرد و برای کمک به معاش خانواده‌اش ترک تحصیل نمود و در کارگاه موزائیک‌سازی مشغول کار شد. وی فردی بسیار خوش‌برخورد، مهربان و متواضع بود. معاشرت صمیمانه با آشنایان و خویشان از او چهره‌ای دوست‌داشتنی به یادگار گذاشته است.

حسن در جریان مبارزات ملت ایران شجاعانه شرکت داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبس درآمد و در واحد تدارکات و امور تسلیحات به خدمت پرداخت.

او برای دفاع از کیان اسلام، انقلاب و میهن اسلامی داوطلبانه در سال ۱۳۶۰ عازم جبهه‌ی حق علیه باطل شد و مردانه در مقابل دشمنان متجاوز ایستاد رزمنده‌ی فداکار و شجاعی که از روحیه معنوی بسیار بالایی برخوردار بود. وی موفق شد مدت هفت ماه طی دو بار اعزام به جبهه­های نبرد حق علیه باطل به اسلام و مسلمین خدمت نماید. خرداد ماه سال۱۳۶۱ در منطقه شلمچه و در عملیات بیت‌المقدس برای آزاد‌سازی خرمشهر به عنوان فرمانده دسته رزمی شرکت و سرانجام در تاریخ ۴/۳/۱۳۶۱ به آرزوی دیرینه­اش رسید و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر پاک و مطهر شهید اشکاوند روز سوم تیرماه همان سال بر دوش امت حزب‌الله طبس تشییع و در جوار آستان آقا حسین‌بن موسی‌الکاظم «ع» به خاک سپرده شد.

 

گزیده وصیت‌نامه شهید

خداوندا: «از تو می‌خواهم که توفیق شهادت نصیبم کنی. زیرا مقام شهید بسی بلند است، توصیه‌ای به شما برادران سپاهیم که به فرموده امام: چشم تمام مستضعفان جهان به این انقلاب است پس بکوشید چون مسئولیتی بس سنگین‌ و بار گرانی را به دوش می‌کشید و آن حراست از این انقلاب است که چشم همه زاغه نشینان به آن دوخته است.»

وصیت‌نامه شهید

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

«پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: أَشرفُ القَتلِ قَتلُ الشُّهداءِ.

سرافرازترین قتل و کشتارها، شهادت شهیدان است. (بحار، ج ٧٧، ص ١٣٣)

ملتی که شهادت برای او سعادت است پیروزاست. (امام خمینی)

با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی و ملت شهیدپرور ایران، مطالب زیر را به  عنوان وصیت­نامه ذکر می­کنم.

خداوندا؛ از تو می­خواهم که توفیق شهادت نصیبم کنی زیرا که شهید مقامی والا دارد. سخنی دارم با برادران همرزم سپاهیم؛ سلام بر شما برادران که امام در باره شما می­گوید: ملت پشتیبان شما و خدا هم پشتیبان شما است. پس بکوشید چون مسئولیتی بس سنگین و بار گرانی را بردوش می­کشید و آن حراست این انقلاب است که چشم همه مستضعفان جهان و چشم همه زاغه­نشینان به آن دوخته است.

اما درخاتمه سخنی دارم با پدر و مادر و خواهر و برادران مهربانم بنده از شماها می­خواهم که اگر انشاالله به درجه رفیع شهادت نائل گردیدم برایم گریه نکنید چون شهید گریه نمی­خواهد پیروزی می­خواهد.

شهیدم من شهیدم من                   به کام خودرسیدم من

خــداحــافظ ایـا مـادر                  نمیبینـم تــو را دیـگر

چرا مـادر به غم سوزی                  گذ شت ازما سیه روزی

 

والسلام  حسن اشکاوند

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید و اگر هنوز حساب کاربری ندارید، ثبت نام کنید.

آخرین مطالب

همچنین ببینید
keyboard_arrow_up