شهید محمد کاظم زاده

شهید محمدکاظم زاده

زندگینامه

شهید آیت‌الله مطهری می‌گوید: من نمی‌دانم چه تعبیری به کار برم. خیال می‌کنم که بهترین تعبیرش این است: ‌آرزوی آنان نشاط و شهادت بود، یعنی نشاط در روح اینها یک آرزو بود که آیا ممکن است خدا شهادت را روزی ما کند؟

فصل بهار از راه رسید و بوی عطر بهار نارنج، فضای کوچه پس کوچه­های شهر دارالمومنین طبس را معطر کرده بود که خداوند متعال در همین روزهای اول بهار نوگلی را به خانواده زحمتکش و متدین حسن کاظم زاده هدیه کرد که سالهای بعد با شهادتش فضای شهر طبس را معطر نمود. ارادت خانواده مذهبی وی به پیامبر عظیم الشان اسلام «ص» سبب شد که نام پرافتخار محمد را برایش انتخاب نمایند.

محمد که در محیط خانواده­ای مذهبی و پر تلاش و در دامن مادری مهربان که خود از شیفتگان وعاشقان اهل­بیت عصمت و طهارت «ع» بود رشد کرد و با عشق به اسلام و قرآن پرورش یافت، هفت بهار از عمرش گذشته بود که برای کسب علم و دانش راهی مدرسه شد و موفق شد تحصیلات خود را تا پایه پنجم ادامه دهد وی که با تربیت صحیح اسلامی رشد کرده بود، علاقه زیادی به جلسات قرآن و دعا و روضه‌خوانی حضرت ابا­عبدالله­الحسین ‌«ع» داشت. مشیت الهی بر این قرار گرفت که از نعمت پدری دلسوز و فداکار محروم گردد لذا بار سخت کمک به معیشت خانواده را بر دوش کشید و مجبور به ترک تحصیل گردید و شروع به کار بنایی نمود.

گر چه با شروع انقلاب اسلامی سن زیادی نداشت ولی دوشادوش امت حزب‌الله در تمام راهپیمایی‌ها شرکت می­نمود و به محض اینکه فرمان ارتش بیست میلیونی صادر شد با ثبت نام در این مدرسه عشق نامش را در طومار لشکریان مخلص خدا ثبت نمود وشبها را به نگهبانی در پایگاه محله خود می­پرداخت.

وقتی به سن سربازی رسید با عشق و علاقه از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خدمت مقدس سربازی اعزام و پس از طی دوره‌های آموزشی چندین مرتبه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت. سرانجام در تاریخ ۲۳/۴/۱۳۶۳ در منطقه کامیاران به دست اشرار مسلح و دشمن اسلام شربت شهادت را نوشید. پرنده عشق شد به سوی بارگاه الهی پرواز کرد و شهادت در راه خدا را بر مرگ در بستر ترجیح داد. پیکر مطهرش پس از انتقال به شهرستان توسط امت شهید‌پرور تشییع و در جوار آستان مقدس حضرت حسین­بن­موسی­الکاظم «ع» به خاک سپرده شد.

متن وصیت نامه:

 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

وَ لَا تحَسَبنَ‏َّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا  بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ(۱۶۹)

 [ قرآن کریم سوره شریفه آل عمران]

  هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.  

با درود به قلب تپنده مستضعفین جهان امام خمینی و با سلام به شهیدان گلگون کفن کربلای ایران. بازماندگانم این نامه را که نوشتم نمی­دانم در میان شما خواهم بود یاخیر. من راهی را که انتخاب نموده­ام آگاهانه است و بر اساس شناخت به جبهه آمده­ام تا بتوانم به ندای خمینی کبیرحسین زمان پاسخ گفته باشم چون اسلام مورد تجاوز یزیدیان زمان قرار گرفته است.

بازماندگانم این جمهوری­اسلامی که خونبهای هزاران شهید می­باشد و به دست من و شما سپرده شده است باید پاسدار آن باشیم و آن هم جز با نثار خون میسر نمی­شود. بگذار در کربلای ایران قطره خونی که دارم تقدیم راه اسلام و امام نمایم. باید بدانید که شما مسئولیت­تان سنگین­تر است و آن رساندن پیام شهیدان به گوش جهانیان و دنیای اسلام است. در ایفای این مسئولیت کوشا باشید. به امید سلامتی و طول عمر رهبر کبیر انقلاب امام خمینی و پیروزی اسلام بر کفر جهانی و تشکیل امت واحده و جمهوری اسلامی در تمامی کشورهای مسلمان مظلوم و تحت ستم. خداوند خدمتگذاران صدیق امّت را حفظ و دشمنان اسلام را زبون و نابود سازد و خداوند به  شما اجر و صبر عنایت فرماید. آمین

چند توصیه دیگر؛ به مادرم گفتم اگر برگشتم با پیروزی خواهم آمد و اگر برنگشتم برادرانم پیروزمندانه می­آیند. کسی که برای آزادی می­جنگد همیشه آزاد است. مادرم دلم می­خواهد روزشهادتم مانندروز دامادیم جشن بگیرید. مادرجان گریه نکنی شهادت افتخار ماست. همچنین خواهرانم گریه نکنید اگر خواستید گریه کنید برای مظلومیت حسین(سلام­الله­علیه) گریه کنید. شهادت گریه نمی­خواهد من به آرزوی خود رسیدم. هر شهید روز قیامت شفاعت می­کند. مادرم هرگز غم به دل راه مده مگر من از علی­اکبر(سلام­الله­علیه) که بهتر نیستم. خوشحال باشید زیرا که من به الله پیوسته­ام بر مزار من گریه مکنید که گریه روح مرا می­آزارد.

من به جبهه می­روم برای یاری اسلام و امام امت خمینی کبیر و به هیچ عنوان دیگری عازم جبهه نیستم نه به خاطر مادیات و یا کشورگشایی. مردم از امام فراموش نکنید. نمازهایتان را اول وقت بخوانید. با هم مهربان باشید وحدت را حفظ کنید و اگر اختلافی بین شما بوجود آمد نگذارید دشمن از آن سوءاستفاده کند. در بازسازی شهرهای خراب شده بکوشید هرکسی در هر سنگری که می­تواند خدمت بکند. بچه­ها در سنگر مدرسه، معلم در سنگر درس، مادران در تربیت فرزندان، کشاورزان در بهبود وضع کشاورزی و همه و همه بکوشید تا اسلام را احیاء و مملکت را آباد کنیم و به استقلال کامل برسانید.

وَالسَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ عَلَی الشُّهَدَاء وَالصَّالِحِین و رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه

 

گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید

من به جبهه می‌روم برای یاری اسلام و امام امت خمینی کبیر به هیچ عنوان دیگری عازم جبهه نیستم نه به خاطر مادیات یا کشور‌‌گشایی، مردم امام را فراموش نکنید. نمازهایتان را اول وقت بخوانید. با هم مهربان باشید وحدت را حفظ کنید اگر اختلافی بین شما بوجود آمد نگذارید دشمن از آن سوء استفاده کند. در بازسازی شهرهای خراب شده بکوشید هر کسی در هر سنگری که می‌تواند خدمت بکند. بچه‌ها در سنگر مدرسه، معلم در سنگر درس، مادران در تربیت فرزندان، کشاورزان در بهبود وضع کشاورزی. همه با هم بکوشیم تا اسلام را احیاء و مملکت را آباد کنیم و به استقلال کامل برسانیم.

 

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید و اگر هنوز حساب کاربری ندارید، ثبت نام کنید.

آخرین مطالب

همچنین ببینید
keyboard_arrow_up